Wciąż jest sporo osób, które dotąd nie korzystały z bankowości elektronicznej. Powody są różne: ograniczone zaufanie do nowych technologii, brak urządzenia lub dostępu do internetu lub po prostu lęk przed czymś nowym. Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie jesteś jedną z nich, ale postanowiłeś to zmienić lub o tym myślisz. Podpowiadamy, od czego zacząć.
Wybór konta
Być może zdecydowałeś, że chcesz uzyskać dostęp do bankowości elektronicznej w swojej dotychczasowej instytucji finansowej. Jeśli jednak dopiero stoisz przed wyborem tej jedynej, dokładnie porównaj oferty kilku z nich. Zwróć uwagę na:
- opłaty i prowizje;
- funkcjonalności poszczególnych serwisów online;
- bezpieczne logowanie – np. czy bank stosuje maskowanie hasła i uwierzytelnienie dwuskładnikowe;
- przejrzystość i intuicyjność panelu klienta – niektóre banki udostępniają wersję demo, która pozwoli Ci go przetestować;
- funkcjonalność i obsługę aplikacji mobilnej, jeśli planujesz z niej korzystać;
- dostęp do funkcji i usług, które Cię interesują.
Zaintrygował Cię ostatni punkt?
Funkcje bankowości elektronicznej
Pule dostępnych funkcji mogą się różnić w poszczególnych instytucjach finansowych. Być może nie wszystkich też będziesz potrzebował. Poniżej znajdziesz najczęściej spotykanie udogodnienia i możliwości, których możesz oczekiwać od e-bankingu:
- sprawdzanie salda rachunku i historii transakcji;
- pobieranie wyciągów bankowych;
- podgląd własnych rachunków w innych bankach;
- zarządzanie finansami;
- dyspozycje dotyczące posiadanych produktów;
- ustalanie wysokości limitów transakcyjnych;
- zlecanie transakcji jednorazowych i cyklicznych;
- zakładanie zleceń stałych i zarządzanie nimi;
- definiowanie i usuwanie odbiorców przelewów;
- otwieranie i zamykanie lokat;
- otwieranie rachunków oszczędnościowych i pomocniczych;
- składanie wniosków o kredyty i pożyczki;
- otwieranie rachunków inwestycyjnych i zarządzanie inwestycjami;
- opłacanie podatków i składek ZUS;
- zamawianie i aktywowanie kart debetowych i kredytowych;
- blokowanie i zastrzeganie utraconych kart;
- płatności zbliżeniowe kartą, telefonem lub smartwatchem;
- płatności BLIK;
- autoryzacje mobilne;
- składanie wniosków o świadczenia, np. 500+;
- dostęp do usług pozabankowych, np. ubezpieczeń;
- Profil Zaufany, który daje Ci dostęp do wielu serwisów administracji publicznej oraz umożliwia uwierzytelnianie dokumentów urzędowych.
Jak otworzyć rachunek online
Procedura zdalnego otwierania rachunku może się różnić w zależności od banku. Zwykle jednak proces ten jest podobny i składa się z kilku prostych kroków:
- Złożenie wniosku o otwarcie rachunku na stronie instytucji finansowej – wypełnienie go wymaga podania danych osobowych, z numerem dokumentu tożsamości włącznie.
- Potwierdzenie tożsamości. Najczęściej stosowanym uwierzytelnieniem jest wysłanie przelewu, np.1 zł, z Twojego rachunku w innym banku. Innym zyskującym na popularności sposobem jest przejście procedury weryfikacyjnej z wykorzystaniem aplikacji, przez którą wysyłasz zdjęcie swojego dowodu, selfie i krótkie video.
- Podpisanie umowy, które zwykle odbywa się online.
- Otrzymanie karty pocztą lub kurierem, jeśli o nią wnioskowałeś.
A co, jeśli nie masz innego konta i nie chcesz lub nie potrafisz zweryfikować swojej tożsamości poprzez selfie? Nie masz powodów do zmartwień – możesz zrobić to osobiście. Pierwszą opcją jest udanie się w tym celu do oddziału banku. Drugą – skorzystanie z kuriera, który: dostarczy Ci umowę, poprosi Cię o jej podpisanie i okazanie dowodu osobistego, zapakuje do koperty i zwróci do banku.
Mówimy tu o otwarciu pierwszego rachunku w danym banku. W przypadku każdego kolejnego procedura będzie uproszczona. Niejednokrotnie będzie to kwestia kilku kliknięć.
Uzyskałeś dostęp do bankowości elektronicznej, więc czas się zalogować.
Pierwsze logowanie
W większości banków pierwsze logowanie zaczyna się od wpisania loginu i hasła startowego wygenerowanego przez system. Login znajdziesz w umowie, a hasło najczęściej przychodzi SMS-em.
Pierwsze logowanie do panelu klienta będzie wymagało od Ciebie wykonania nieco więcej czynności niż każde kolejne. Wynika to z tego, że musisz ustanowić własne hasło do panelu oraz bankowości telefonicznej, zmienić ustawienia zgodnie ze swoimi preferencjami, być może dodać swoje urządzenie do zaufanych. Zwykle na jednym lub paru etapach zostaniesz poproszony o podanie otrzymanych kodów SMS.
Nie martw się, tę procedurę przechodzisz tylko na początku. Jest ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa danych i finansów.
Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej
Zabezpieczenia bankowości elektronicznej po stronie instytucji finansowej to jedno. Drugim filarem bezpieczeństwa jesteś Ty sam, a raczej Twoje zachowania związane z bankowaniem online. Wynika to z tego, że oszuści działają też w przestrzeni cyfrowej i są kreatywni w wymyślaniu sposobów na wyłudzenie danych dostępowych do Twojego konta.
Poznaj więc zasady logowania i użytkowania serwisu, które obowiązują w Twoim banku. Dowiedz się, jakie istnieją potencjalne zagrożenia oraz jak ich unikać.
Nie wstydź się prosić o pomoc
Pamiętaj, że każdy bank ma konsultantów. Jeśli napotkasz trudności w nowym obszarze, którym jest e-banking, możesz skorzystać z ich pomocy. Rób to tak często, jak potrzebujesz, dzwoniąc na infolinię. Z czasem dojdziesz do wprawy i bankowanie online stanie się dla Ciebie chlebem powszednim.
Opracowano na zlecenie partnera, tj. Kasy Stefczyka.
Źródło:
https://www.bankier.pl/smart/jak-bezpiecznie-korzystac-z-bankowosci-elektronicznej
Artykuł sponsorowany